چگونه یک کاتالوگ محصول بسازیم؟
چگونه یک کاتالوگ محصول بسازیم؟
طراحی و ایجاد یک کاتالوگ محصول ، روشی موثر برای افزایش تعداد مشتریان و معرفی همه محصولات شرکت، به آنها خواهد بود. این روش، میتواند مشتریان بالقوهای که ممکن است هرگز با شرکت و محصولات شما آشنا نباشند را جذب محصولات شما نماید.
اگر بدانید چه چیزهایی را در این محصول خود، در یک الگو و قالب زیبا و جذاب درج کنید، در این صورت آماده تبدیل کاتالوگ محصول خود از یک ایده به یک ابزار تبلیغاتی موثر خواهید بود.
۱ – محتوای لازم برای استفاده در کاتالوگ را جمعآوری کنید
- اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع طراحی، همه المانهای لازم برای طراحی را در اختیار دارید.
- محتوای لازم برای تهیه آن، شامل تصاویر محصولات، فهرستی از نام محصولات و ویژگیهای آنها، فهرستی از سایر اطلاعات مکمل که باید در کاتالوگ درج شوند
برای مثال اطلاعات شرکت، رضایت نامههای مشتریان و هرگونه اطلاعاتی که به تصمیمگیری صحیح توسط مشتری کمک مینماید، میگردد.
۲ – تصاویری زیبا و جذاب از محصولات تهیه کنید
- شاید وسوسه شوید که برای صرفهجویی در هزینه، تصاویر محصولات را خودتان تهیه کنید.
- توصیه ما به شما این است اگر یک عکاس حرفهای نیستید، این کار را به اهلش بسپارید.
- تصاویر محصولات، مهمترین قسمت این محصول شما هستند.
- این تصاویر، اولین چیزهایی هستند که توجه مشتریان شما را به خود جلب خواهند نمود.
- یک تصویر جذاب، مشتریان را به خواندن شرح آن محصول، تشویق مینماید.
- این امر به نوبه خود، میتواند منجر به خرید محصول توسط مشتری گردد.
- تجربه و مهارت کافی در کار عکاسی و نیز یک دوربین دیجیتال داشته باشید.
- رزولوشن دوربین را در بالاترین درجه تنظیم و با رعایت اصول عکسبرداری دیجیتال، به کار عکاسی محصولات خود مشغول شوید.
- از محصولات، به صورت انفرادی(نه گروهی) و روی یک پس زمینه روشن عکس بگیرید.
- به منظور ایجاد کنتراست بین پس زمینه محصول و صفحه آن، به تصاویر خود، سایه (drop shadow) اضافه نمایید.
- توجه داشته باشید که حداقل رزولوشن برای چاپ تصاویر رنگی، باید ۳۰۰ dpi باشد.
۳ – با ویژگیهای محصولات خود آشنا شوید
- قبل از نوشتن مطلب در مورد هر محصول، باید با مشخصات فنی هریک از محصولات خود آشنا شوید.
- همچنین میتوانید، به محصولات، کد محصول و قیمت(شامل قیمت اصلی و قیمت شامل تخفیف) اختصاص دهید.
- میتوانید در صفحه هر محصول، مزایا و ویژگیهای خاص آن محصول را به صورت تیتر وار بیان کنید.
- البته شاید شما بخواهید هر نکته ریز و کوچک درباره یک محصول را به مشتریان خود بگویید.
- به نکات و ویژگیهایی بسنده کنید که به تصمیمگیری مشتری در خرید این محصول میتوانند کمک نمایند.
- مشتریان را جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محصولات، به سایت شرکت خود هدایت نمایید.
۴ – اندازه مناسبی برای کاتالوگ خود انتخاب نمایید
- هنگامی که محتوای محصول شما آماده شد، باید اندازه مناسبی را برای آن انتخاب نمایید.
- وابسته به جایی که کاتالوگ محصول استفاده میگردد،
مثلا در هواپیما یا روی یک میز در اطاق انتظار یک پزشک، شما باید بهترین ابعاد و اندازه را برای آن در نظر بگیرید. به گونهای که نه آنقدر بزرگ باشد که خواننده را هنگام مطالعه آن اذیت کند و نه آنقدر کوچک باشد که تصاویر و مطالب، برای وی، به خوبی قابل مشاهده نباشند.
۵ – تعداد صفحات کاتالوگ را به درستی انتخاب نمایید
- کاتالوگ محصول شما باید آنقدر مفصل باشد که اطلاعاتی کافی در مورد محصولات، به مشتریان ارائه نماید و در عینحال، آنقدر مختصر نیز باشد که سبب دل زدگی و خستگی مخاطب آن نگردد.
- حتما برای کاتالوگ محصولات، یک فهرست محتویات تهیه نمایید.
- برای هر محصول ویژه، یک صفحه کامل اختصاص بدهید.
- صفحاتی هم برای چیزهایی مثل تاریخچه شرکت در نظر بگیرید.
- قواعد صفحهبندی را رعایت کنید: بهتر است آدرس وب شرکت یا موسسه و نیز شمارههای تماس خود را در صفحات مقابل هم، در کاتالوگ درج نمایید.
مثلا شماره تلفن را در انتهای راست هر صفحه و آدرس وب سایت را در انتهای چپ صفحه درج نمایید و یا بالعکس.
- در صورت نیاز به افزایش تعداد صفحات کاتالوگ، یادتان باشد که ۴ تا ۴ تا تعداد صفحات را افزایش دهید، زیرا چاپخانهها، چهار صفحه را روی یک ورق کاغذ چاپ میکنند(دو صفحه در روی کاغذ و دو صفحه در پشت).
۶ – محصولات را به خوبی توصیف کنید
- برای هر محصول، یک شرح کوتاه بین ۵۰ تا ۱۵۰ کلمه تهیه کنید.
- شما باید ویژگیهای هر محصول را در کاتالوگ درج کنید اما مزایای هر ویژگی را به صورت فشرده بیان کنید و روی مزیت اصلی محصول، مانور دهید.
- طوری درباره محصولات بنویسید که مشتریان بتوانند از میان محصولات مشابه، مورد متناسب با نیازهای خود را به راحتی پیدا کنند.
- نیازهای مشتریان را تشریح نموده و از قیمت تا وزن و ابعاد محصول را به مشتریان ارائه نمایید.
- در صورت ضرورت میتوانید از یک نویسنده حرفهای برای این کار مهم استفاده نمایید.
اطلاعات مکمل و اضافی را نیز در نظر داشته باشید
- هنگامی که مطالب کاتالوگ محصول را مینویسید، میبایست از جملات کوتاه، و بیان شیوا و سلیس و غیرفنی استفاده نمایید.
- هر بخش کاتالوگ محصول شما باید یک صفحه مقدمه داشته باشد و نوع مصرف کننده این گروه محصولات را معرفی نماید.
- هر بخش باید حاوی یک مقاله کوتاه باشد که مزایای کامل این رده از محصولات را بیان و به مشتری معرفی نماید.
- محتوای شما میتواند همچنین در برگیرنده تاریخچه فعالیت شرکت باشد.
- میتوانید یک فرم سفارش نیز در کاتالوگ محصول طراحی کنید؛ البته اگر سفارش پستی یا سفارش از طریق فکس را نیز میپذیرید.
۸ – محتوای کاتالوگ را سازماندهی کنید
- اینکه در کدام صفحه چه مطلبی درج شود، بسیار مهم است.
- کاری که سر دبیر یک نشریه انجام میدهد.
- در انجام این امر، بسیار تامل نموده و با دقت عمل کنید.
- محصولات مشابه را در کنار یکدیگر قرار دهید.
- محصولات مرتبط و نیز محصولات مکمل را نیز در یک فضای هماهنگ و بهم پیوسته با محصولات اصلی، صفحهبندی کنید.
- برای سازماندهی محتوای کاتالوگ به طور موثر، نه تنها نیاز به درج بخشهایی برای محصول دارید، بلکه یک بخش مقدماتی در ابتدای کاتالوگ، یک بخش آموزشی (در صورت درج مقالات) و نیز بخشی در مورد اطلاعات بازگرداندن کالا و گارانتی را درج نمایید. میتوانید مقالات را در سراسر کاتالوگ پراکنده نمایید، بطوریکه خرید محصولات شما هرگز از ذهن مشتری دور نگردد.
- از یک سیستم فونت یکنواخت و سازگار، در کاتالوگ استفاده نمایید و نیز هر بخش را با کدگذاری رنگ در بالا و پایین یا جوانب صفحه، از یکدیگر جدا کنید تا از این طریق، مشتری بتواند سریعتر به اطلاعات مورد نظرخود دست یابد.
۹ – از اطلاعات مفید و با ارزش استفاده کنید
- اگر لاجرم مجبور شدید که چهار صفحه به کاتالوگ محصول خود اضافه کنید، طبعاً باید یک جوری این صفحات را پر کنید.
- اگر اینطور است، در این مورد تنبلی نکنید و سعی کنید.
- در این صفحات اضافی، مطالبی را بگذارید که سبب ترویج محصولات و در نهایت فروش آنها گردند.
- در مورد رضایت مشتریان از شما و نحوه گارانتی محصولات خود به مخاطب، اطلاعات کافی بدهید.
۱۰ – یک جلد زیبا و جذاب برای کاتالوگ طراحی کنید
- جلد کاتالوگ، اولین چیزی است که مشتریان بالقوه شما میبینند. و همین المان تاثیر زیادی در موفقیت یا شکست کاتالوگ شما دارد.
- اگر جلد کاتالوگ محصولات شما، مشتری را جذب نکند، ممکن است مشتری قبل از آن که آن را باز کند، به سطل زباله بیاندازد.
- محصولات ویژه و نیز هر نوع تخفیف یا آفر را روی جلد مطرح کنید.
- همه اینها به همراه تصاویر با کیفیت و جذاب، بیننده را ترغیب میکند تا کاتالوگ شما را ورق بزند.
- اگر کاتالوگ شما به صورت فصلنامه منتشر میشود، از تمی استفاده نمایید که با زمان سال، فصول و اعیاد پیشرو، انطباق داشته باشد.
۱۱ – یک فرم سفارش در کاتالوگ قرار دهید
- اگرچه ایجاد یک فرم سفارش در کاتالوگ ممکن است کاری خسته کننده باشد، اما روی آن وقت کافی بگذارید.
- فرم سفارش نباید شلوغ و گیج کننده باشد.
- آدرس گیرنده فرم باید از قبل روی آن درج شده باشد.
- در ضمن این روزها امکان سفارش آنلاین محصولات بسیار رایج شده است.
- اگر شما هم این سرویس را دارید، آدرس وب سفارش آنلاین محصولات خود را در صفحه فرم سفارش، درج نمایید.
- مشتری را به سفارش آنلاین تشویق کنید.
- برای این کار تسهیلاتی برای وی در نظر بگیرید از قبیل تخفیف، کارت هدیه و غیره
۱۲ – یک نمونه واقعی از کاتالوگ محصول خود تهیه کنید
- قبل از چاپ کاتالوگ، و ایجاد صدها نسخه از آن، حتما ابتدا یک نمونه واقعی از آن ایجاد نمایید تا پس از چاپ، یکباره با دهها اشتباه تایپی و یا تصویری مواجه نگردید.
- این کار باعث میگردد که به نمایی واقعی از کاتالوگ نهایی محصولات خود دست یابید و مجبور نشوید دوباره طرح کاتالوگ خود را تغییر دهید.
- در صورتی که خودتان گرافیست نیستید، توصیه میکنیم حتما از گرافیستهای حرفهای برای طراحی کاتالوگ و صفحات آن استفاده کنید.
- روی هزینه طراحی، نوع چاپ و ترتیببندی فرمهای کاتالوگ و تصاویری که قرار است در کاتالوگ استفاده شوند با گرافیست خود به بحث و تبادل نظر بنشینید.
- همین که در این موارد به نتیجه رسیدید، کار روتین میشود و شما به الگویی دست یافتهاید که هر تعداد محصول را بدون شلوغ شدن و در هم ریختگی کاتالوگ، میتوانید به آن اضافه نمایید.
- به جای تصاویر اصلی میتوانید از اشکال هندسی(مربع، مستطیل و غیره) در طرح اولیه کاتالوگ استفاده کنید.
- و به تدریج با جلوتر رفتن طرح، میتوانید کم کم تصاویر اصلی را به آن اضافه نماید.
- نظر دیگران را در مورد طرح جویا شوید.
- قبل از ارسال کار برای چاپ، از پیشنهادات سازنده دوستان جهت دستیابی به یک نتیجه مطلوب بهرهمند شوید.
۱۳ – کاتالوگ را پرینت و یا چاپ کنید
- اگر کاتالوگ محصول شما تنها چهار صفحه دارد، شاید بتوانید خودتان آن را پرینت کنید.
- مطمئنا چاپ آن حداقل از جنبه کیفی، مزایای زیادی خواهد داشت.
- کیفیت چاپ، صحافی و دوام صفحات صحافی شده در چاپخانه، برتری قابل ملاحظهای نسبت به پرینت دستی آن دارد.
- در ضمن وابسته به تیراژ کار، نوع چاپ نیز تفاوت میکند.
- شما با گزینههای مثل چاپ دیجیتال و چاپ افست مواجه هستید که در مقالات قبلی به آنها پرداختهایم.