همه چیز راجع به طراح و طراحی گرافیک
طراحی چیست و طراح کیست؟
در این مبحث تعاریف و عباراتی از سخنان بزرگان و اندیشمندان طراحی را نقل میکنیم.
فعالیتی انسانی که بر درک اشیاء روزمره متمرکز شده و بی شک از قدیمیترین مشاغل جهان است. طراحی درست کردن اشیاء بی ارزش و اضافی است. آفریدن چیزهایی که زندگی انسانها را بهتر کند.
طراحی در مورد چگونه کار کردن اشیاء است نه شکل ظاهرشان و سراسر تجربه از زندگی است. همچنین آغازی برای ایجاد تغییر و تحول در مصنوعات بشر است. طراحی یک تفکر خلاقانه است که جهت اثبات آن باید به پشتوانه مباحث علمی مسلح بود. طراحی علم زیبایی در قلمرو تولید صنعتی است و هنر ترکیب کردن نیازهای مصرف کننده با امکانات تولیدات صنعتی.
ایده چیست؟ چگونه یک ایده طراحی کنیم؟
ایدهها را هرگونه جمعبندی و نتیجهگیری یا تعمیم که بر پایه علم، آگاهی عمومی، مبانی فلسفی و پیش فرضهای عرفی باشد، تعبیر میکنند. علاوه بر این، در تعاریف، ایده ها را به گونهای دستهبندی و تعبیر میکنند که این ویژگیها را در بر داشته باشند.
- خلاق باشند.
- نوآورانه باشند.
- مبتنی بر حل مساله باشند.
- همچنین در بررسی ادبیات ایدهپردازی با این درسها نیز روبرو میشویم.
- ایدهپردازی، پیوند دقیقی با تفکر انتقادی دارد.
- ایدهپردازی بر نوعی خلاقیت و یا تفکر خلاق مبتنی است.
- ایدهپردازی باید خواه ناخواه همراه با نوعی مهارتها و توانمندیهایی باشد که از جمله آنها توانایی و مهارت بارش مغزی است.
- برای آشنایی بیشتر با مبانی مفهومی و نظری ایده و نیز چگونگی طراحی یک ایده، خوب است که با تفکر انتقادی و تفکر خلاق بیشتر آشنا شویم.
تفکر انتقادی
به تفکری انتقادی میگوییم که براساس سنجش و ارزیابی دقیق از اتفاقات و مشاهدهها پیش برود و با در نظر گرفتن همه عوامل مربوط و شیوه درست منطقی به نتایجی برسیم که قابل لمس هستند و خیلیهای دیگر هم ممکن است که بتوانند به همان نتایج برسند.
براساس تفکر انتقادی اطلاعات ما به وسیله مشاهده، تجربه، دلایل و ارتباط با دیگران به دست میآید. اطلاعاتی را هم که به دست آوردیم براساس ملاکهای صحیح و درست و به دقت و همچنین براساس سندهای معتبر، روشن و بدون هیچ ابهام، بی طرف و منصفانه ارزیابی و قضاوت میشوند.
مراحل و اجزای تفکر انتقادی چیست؟
- باید بتوانیم افکار و دیدگاههایمان را دستهبندی کنیم و آنها را بر اساس موضوعات مختلف طبقهبندی کنیم. این یکی از اجزای مهم تفکر انتقادی هست.
- برای ادعاهایمان، مثلا برای این که درستی حدس و پاسخ خودمان برای یک رویداد مشخص کنیم، باید دلیل داشته باشیم.
- باید بتوانیم کلمات و تعبیرهای خودمان در مورد هر موضوع و رویداد را درست انتخاب کنیم و برای آن دلیل داشته باشیم و همینطور بتوانیم آن را ارزیابی کنیم.
- دلایل خودمان را از طریق جمع آوری اطلاعات به دست آورده باشیم.
- بتوانیم، با استفاده از اطلاعاتی که داریم، حدسها و تحلیل خود در مورد یک موضوع، مساله یا رویداد را ارزیابی کنیم و بالاخره به جمعبندی و نتیجهگیری برسیم و یک قضاوت از موضع یا مساله و پدیده داشته باشیم.
البته باید توجه کنیم که تفکر انتقادی حتما و لزوما باعث نمیشود که به حقیقت یا نتیجهگیری صحیح دست پیدا کنیم. - هیچ کس در هیچ کجا نمیتواند بیاید بگوید همه اطلاعات رو دارد. خیلی از اطلاعات وجود دارد که ممکن است کشف نشده باقی بمانند.
- جهت گیری هر کسی میتواند مانعی برای جمع آوری و ارزیابی درست اطلاعات بشود.
تفکر انتقادی چه سؤالهایی را به ما یاد میدهد؟
- چه هدفی را دنبال میکنیم ؟
- آیا میخوایم نتیجهگیری کنیم ؟
- اصلا چرا فکر میکنیم درست میگوییم یا حق با ماست ؟
- منبع اطلاعاتی ما چیست ؟
- چطور اطلاعات و فرضیههایی باعث نتیجهگیری ما شد ؟
- اگر اشتباه کنیم چه اتفاقی میافتد ؟
- آیا میتوانیم دو منبع نام ببریم که با دلایل ما مخالف بوده، دلیلش را هم بگویم ؟
- چطور به این نتیجه رسیدیم که چیزی را که میگوییم درست است و حقیقت دارد ؟
- آیا برای آن چیزی که میگوییم میتوانیم دلیل دیگری هم بیاوریم ؟
تفکر خلاق
به تفکری خلاق میگوییم که ابتکار و کشف و نوآوری در آن وجود دارد یعنی با این تفکر میتوانیم این کارها را انجام بدهیم خلاقیت یا خلق کردن یا به وجود آوردن به نوع فرآیند ذهنی است که مسئولیت تولید ایدهها و مفاهیم جدید و یا ارتباط بین این ایدهها و مفاهیم را به عهده دارد. از نظر علمی به وجود آمدن تفکر خلاق بیشتر به اصالت تناسب موضوع اشاره دارد. حالا بیاییم امروزیتر بگوییم: خلاقیت بیشتر به معنی به وجود آوردن ایدهها و چیزهای نو و یا ابتکار در موضوعهای هنری که متخصصان به عنوان یک ورزش علمی ، هنری یا اجتماعی و فن آوری قبولش دارند.
آنهایی که اهل تفکر خلاق هستند این ویژگیها را دارند:
- استقلال
- پشتکار زیاد
- کنجکاوی فراوان
- شخصیت غیر معمول
- انگیزه برای پیشرفت بیشتر
- علاقه زیاد به نظم و ترتیب، دارای انگیزههای بالا و دانش زیاد
- قدرت گفتن اینکه من هم هستم و همچنین داشتن اعتماد به نفس
- زیبا پسند، اشتیاق فراوان به مسائل اجتماعی دارای قدرت تأثیر گذاری بر دیگر مردم
برای اینکه «تفکر خلاق» را تقویت کنیم چه کار میتوانیم بکنیم؟
- هدف و انگیزه را مشخص و تشخیص بدهیم.
- مهارتهای پایه را ایجاد و به دست بیاوریم.
- تشویق شدن برای به دست آوردن دانش مربوط به حوزههای مشخص و تخصصی
- برانگیختن و تشویق روحیه کنجکاوی و کشف کردن
- به وجود آوردن انگیزه به خصوص انگیزههای درونی
- تشویق و تقویت نمودن اعتماد به نفس
- دقت و اصرار داشتن در سبقت از دیگران و ارایه تواناییهای خودمان
- بالا بردن سطح باورها و عقایدمان درباره خلاقیت
- ارایه فرصتهایی برای انتخاب کردن و کشف
- گسترش دادن و بهتر کردن تواناییهای خودمان
- به وجود آوردن تعادل
جمع بندی
به عنوان مثال، ما در کلان شهر، تهران با مسایل مختلفی روبرو هستیم. محیط زیست، ترافیک، خدمات شهری و مسایلی از این قبیل.
حالا میخواهیم که ایدهای را در یکی از این حوزهها طراحی کنیم.
با در نظر گرفتن آنچه که در مورد شهر تهران و آن حوزه خاص میدانیم و با رعایت آنچه در مورد تفکر انتقادی و خلاق میدانیم، به عنوان مثال میخواهیم در مورد مسایل زیست، محیطی، ایدهای را طراحی کنیم. برای این کار سعی میکنیم که این مراحل کلی را طی نمائیم:
۱٫ اطلاعات لازم در مورد وضعیت آن حوزه را جمع آوری کنیم.
۲٫ اطلاعاتمان را دسته بندی کنیم.
۳٫ تحلیلی در مورد آن اطلاعات ارایه کنیم.
۴٫ سعی کنیم که این اطلاعات و تحلیلها را به گونه تازه و نوآورانه یا جدیدی ببینیم. طوری که قبلا کمتر به این شکل تحلیل شده باشد.
۵٫ انتخابهای موجود شهر برای مدیریت این مساله را در نظر بگیریم.
۶٫ فرضیهها و حدسهایی را در مورد راه حلهای احتمالی و مناسب آن مساله