سربرگ و نکات مربوط به آن
سربرگ برگهای که به طور معمول در قطع استاندارد A4 ارائه میشود و برای انجام امور نامهنگاری ادارات و موسسات یا اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار میگیرد.
مواردی که امکان حضور در سربرگ را دارند، عبارتند از:
- نشانه و عنوان
- نشانی
- عناوینی مانند «تاریخ، شماره، پیوست»
که با توجه به فایل های آماده برای نامهنگاری های اداری، بر روی سربرگ چاپ نمیشوند و تنها فضای لازم برای چاپ آنها توسط چاپگرهای رومیزی در سربرگ پیش بینی میشود.
آرم و عنوان
به طور معمول محل قرارگیری آرم و عنوان در بالای سربرگ پیش بینی میشود، این مورد به ویژه در سربرگهای ادارات دولتی به عنوان یک اصل رعایت میشود. اگر چه در سایر موارد طراح میتواند با توجه به روحیه و محدودهی فعالیت سفارش دهنده، مکان مناسب برای قرار گرفتن آرم و عنوان را تعیین کند.
محل قرارگیری آرم
- غالبا محدودهای بین ۵ تا ۱۵ سانتیمتر مربع را به خود اختصاص میدهد.
- ابعاد نشانه، اگر چه متأثر از شکل گرافیک آن قابلیت کوچک و بزرگ شدن خواهد داشت.
- بدیهی است که محل قرارگیری آرم نباید لطمهای به کاربری اصلی سربرگ(ضرورت نگارش متن بر روی آن) وارد کند.
- قرار گرفتن نشانه و عنوان در سمت چپ یا راست(بالا) بستگی به شکل و جهت نشانه دارد، ولی به طور معمول در سربرگ های دولتی نشانه در سمت راست بالا قرار میگیرد تا امکان درج تاریخ و شماره نامه در سمت چپ بالا میسر باشد، زیرا درج موارد یاد شده در سمت چپ این امکان را فراهم میکند تا پس از آرشیو و بایگانی نامههای وارد شده، دستیابی به نامههای مورد نظر بر اساس شماره و تاریخ نامه(در هنگام ورق زدن پرونده بایگانی شده سریع تر انجام پذیرد.)
محل قرارگیری عنوان
- عنوان بلافاصله در کنار آرم قرار میگیرد.
- اغلب بخشهای اصلی عنوان را با قلم بزرگتر از بخش های دیگر قید میکنند.
- لازم به توضیح است در صورتی که عنوان طولانی باشد، امکان شکستن آن به دو یا سه خط مقدور است.
- نوع قلمی که برای عنوان استفاده میشود باید با گرافیک آرم و محدوده فعالیت صاحب آن متناسب باشد.
- اندازه قلم عنوان بستگی به کوتاه یا مفصل بودن آن بین ۱۰ پوینت تا ۱۴ پوینت تعریف و معمولا با قلم ضخیم ارائه میشود.
- محل قرارگیری عنوان بسته به شکل کلی قابل تعریف است اما قرارگیری عنوان در بالای نشانهی فرضی دور از ذهن است.
- بر حسب شکل آرم و ضرورتهای دیگر، در پایین، چپ یا راست نشانه جای خواهد گرفت.
محل قرارگیری نشانی
- نشانی اغلب در سربرگ قید میشود.
- همچنین نحوه چیدمان نوشتار نشانی نیز تحت تاثیر دیگر عوامل بصری است.
- اندازهی قلم بستگی به کوتاه یا بلند بودن آن و نوع فونت انتخابی، محدودهای بین قلم ۸ تا ۱۲ پوینت نازک خواهد داشت.
ابعاد سربرگ
- قطع استاندارد A5 پس از قطع A4 در اولویت طراحی قرار دارد.
- معمولا این قطع برای مکاتبات داخلی و یا متنهای کوتاه مورد استفاده قرار میگیرد.
- باید توجه داشت اگر چه ابعاد سربرگهای A5 نصف سربرگهای A4 است اما نباید عناصر بصری را نیز به همین نسبت کوچک کرد، بلکه باید دقیقا و مجددا انتخاب قلم نوشتار و ابعاد عناصر بصری انجام پذیرد.
- نحوه گرافیک سربرگ در قطعهای گوناگون، معمولا یکسان است و تفاوت چشمگیری با یکدیگر ندارند.
نکات پایانی
عناصری که قید میشوند از حاشیههای سربرگ فاصله خواهند داشت(این حاشیهها از یک سانتیمتر کمتر نخواهند بود.)
در طراحی گرافیک باید توجه داشت زمینهی سربرگ حتی الامکان فاقد رنگ باشد، زیرا در صورت عدم رعایت این امر، در هنگام کپی گرفتن یا ارسال سربرگ به وسیله فکس، زمینهی نسخهی تکثیر شده، تیره و فاقد کیفیت و کاربرد خواهد بود.
- طراحی سربرگهایی با قطعهای متفاوت و گرافیک متنوع امکان پذیر خواهد بود.
- همچنین گرفیک اجرا شده برای سربرگ باید به گونهای باشد تا مشکلی برای نگارش متن و خواندن آن ایجاد نکند.
- بسته به موضوع و محدوده فعالیت و همچنین نظر سفارش دهنده، محدودیتهای ذکر شده امکان کمرنگ شدن دارند.