گرافیک و حیطههای تخصصی آن چیست؟
گرافیک از آن دست هنرهایی است که در کشور ما کمتر شناخته شده است و موضوع مهم در هنر گرافیک، وسعت اثرگذارى و تأثیر عمیق آن در مخاطب است.
به عبارت کاملتر طراحی گرافیک(Graphic design)، بکارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و غیره است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جمله تکنیکهای ارائه پیام در این حوزه میتوان به موارد ذیل اشاره نمود؛
- نقاشی
- تصویرسازی
- کلاژ
- انیمیشن و فضای مجازی
رساندن پیام به مخاطب
در واقع این هنر میخواهد پیامی را از طریق خلق آثار بصری در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب برساند.
- گرافیک مجموعهای از رنگها، طرحها، نوشتهها، شکلها و تصاویری میباشد که یک هدف را دنبال میکند.
- گرافیک در دو مفهوم سنتی و نوین متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده تاریخی چاپ قرار دارد که بحث چاپ یک بحث جداگانه است که فعلا به آن نمیپردازیم.
نگاهی گذرا به گرافیک سنتی و نوین
گرافیک سنتی:
عنوان قدیم شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی، نگارگری، تذهیب، کنده کاری و غیره میباشد که بیشترین نمود آن در آرایش کتابهاست که محصول همکاری نقاش، خوشنویس و تذهیب کار است و بدین ترتیب بارزترین نمونه فعالیت سنتی نگارش و آرایش کتابهای ادبی و آثار فاخر و درباری است که محصول هنر دستِ خوشنویسان؛ طراحان؛ نقاشان و تذهیب کاران به صورت گروهی یا انفرادی بوده است.
گرافیک نوین:
علاوه بر کتاب آرایی در عرصه تبلیغات تجاری شامل کاتالوگها و بروشورها، اعلانات دیواری (پوستر) و مطبوعاتی و هویتبخشی سازمانی( نشانها ، لوگو ، سربرگ ) وغیره میباشد و حتی در سینما و تلویزیون هم کاربرد دارد. مثل عنوانبندی(تیتراژ) فیلم، تاثیر پوستر فیلم بر فروش و تصاویر متحرک طراحی شده(انیمیشن).
این هنر نوین با معماری و مسائل ارتباط محیطی(زیباسازی) نیز تعاملی جدی دارد، پس این هنر علاوه بر شکل، خط و رنگ از عناصر بصری دیگری چون حجم و نور و حتی حرکت برای انتقال مفاهیم کمک میگیرد.
و مرزهای تشخیص گرافیک نوین گستردگی قابل توجهی از چاپ تا تلویزیون و از روزنامه تا فضای مجازی پیدا نموده است. امروزه شرکتها، موسسات، سازمانها و حتی دولتها بدون تبلیغ(در روزنامهها، تلویزیون، رسانهها، مجلات، کاتالوگ، پوستر و غیره) تا ۶۰% احتمال شکست و نارضایتی از خود را افزایش خواهند داد، که قدرت این تبلیغات از همان هنر بزرگ و اثر گذار گرافیک میباشد.
حیطههای مختلف در طراحی گرافیک
- ارتباط بصری (Visual communication) –
مانند طراحی پوستر، طراحی جلد، طراحی نشان (Logo)، طراحی صفحات وب، کاتالوگ، آگهیهای تبلیغاتی، صفحهآرایی کتاب و مجلات ، طراحی بستهبندی و غیره
- تصویرسازی (Illustration)-
مانند تصویرسازی برای کتابهای کودک، انیمیشن، فیلم، کتابهای علمی و آموزشی، تصویرسازی برای نشریات، طراحی نقشه و غیره - گرافیک محیطی
مانند بیلبورد، مبلمان شهری، سازه های نمایشگاهی، دکور و تزئینات داخلی ادارات و غیره
اگر شما ایدههای خلاقانه و ذوق هنری کافی دارید، شغل گرافیست مناسب شماست.